Startap lekcije: minimalni održivi proizvod (MVP)
14. septembra 2020.
PowerUP program
17. septembra 2020.

Ko čini minimalni dovoljni tim (MVT) za lansiranje startapa?

Kada počinjete da razvijate svoj startap ograničeni ste sa resursima – imate veoma malo para, mali tim i određeno vreme za koje bi trebalo da sve obavite i pojavite se na tržištu. Pored toga, vaš razvoj se dešava u uslovima velikog rizika i neizvesnosti, jer vi ne možete sa sigurnošću da znate da će vaš proizvod uspeti i da će biti upravo ono to korisnici žele.

Da biste smanjili rizik i neizvesnost sa kojima se suočavate najbolje je da pratite oproban recept i da svoj proizvod razvijate iterativno. Napravite prvo svoj minimalni održivi proizvod i ponudite ga minimalnom segmentu kupaca koji najviše odgovara vašem ciljanom tržištu. Međutim, da biste mogli to da uradite, potrebno je da prvo nešto napravite, a za to vam treba vaš minimalni održivi tim (MVT).

Danas ćemo se baviti ovom temom i  daćemo vam par saveta koji mogu da pomognu dok ste u potrazi za svojim minimalnim održivim timom (ili u originalu minimum viable team).

Šta je MVT?

Minimalni održivi tim je skup ljudi koji može da realizuje ideju oko koje je startap okupljen. U slučaju da dođete u situaciju da tim koji ste okupili nije sposoban da iznese ideju koju imate, dve opcije su pred vama:

  1. menjajte ideju, dok ne dođete do one koju svi zajedno možete da sprovedete u delo,
  2. menjajte tim (deo ili ceo), ali samo u slučaju da imate potvrdu da je vaša ideja zaista ona prava i da zbog nje vredi menjati ljude koji vas okružuju.

Mi smo uvek za opciju #1, jer je samu ideju mnogo lakše promeniti i prilagoditi, nego pronaći nekoga ko želi da se upusti u avanturu zvanu “stvaranje našeg startapa”.

Idealna kombinacija profila ljudi koji čine MVT su tri osobe, koje su često suosnivači tog startapa. Evo ko su te tri osobe:

  • hasler – bavi se stvarima koje su okrenute ka javnosti, odnosno ka vašoj okolini i ciljanom tržištu. Ova osoba se trudi se da predstavi vaš proizvod u najboljem mogućem svetlu, da predstavi vaš tim u dobrom svetlu, da privuče nove članove tima koji će raditi sa vama.
  • hipster – specijalnost ove osobe je način na koji drugi doživljavaju vaš proizvod. Ona se bavi dizajnom interfejsa i želi da potencijalni korisnici steknu odlično iskustvo dok koriste vaš proizvod. Zbog toga joj je jedan od zadataka i upravljanje (usmeravanje) razvojem proizvoda.
  • haker – neko mora proizvod i da napravi, pa je to pravi zadatak za jednog odličnog programera, odnosno hakera. Njen zadatak je da prosto natera tu stvar (često taj softver) da radi.

Osnovna pretpostavka u starta krugovima je da spoj ovakve tri osobe može da bude dobitna kombinacija za bilo koji tehnološki startap.

 

Koje osobine članovi MVT-a treba da imaju?

Svi smo svesni različitih stereotipa vezanih za ove profile ljudi, pa ćemo ih samo načelno (za potrebe ovog teksta) zvati hasler, hipster i haker.

Uz ovakvu kombinaciju osobina, svako od članova tima biće okrenut svojim zadacima i obaviće ih na najbolji mogući način.

I pored osobina, koje su često dijametralno suprotne, članovi jednog tima imaju dve veom jake spone koje ih drže na okupu – to su zajedničke vrednosti i cilj ka kom teže.

Kako da pronađete svoj MVT?

Nisu retki slučajevi da se ljudi koje se već poznaju udruže i krenu zajedno da grade startap. Njima su okolnosti naklonjene i sve što treba da urade je da nauče kako da rade zajedno. Međutim, ako niste deo ove manjine, evo par saveta gde možete da pronađete ljude slične sebi koji mogu da postanu suosnivači vašeg startapa:

  • posetite jedan od Startap Vikenda koji se organizuju s vremena na vreme. U Novom Sadu su veoma uspešno organizovana već dva ovakva događaja, a nadamo se da će ih biti još u budućnosti.
  • budite redovan gost na dešavanjima koje organizuje DaFED. Na njihovim predavanjima se okuplja veoma veliki broj ljudi sa domaće startap scene, pa postoji veoma velika šansa da ćete upoznati nekoga kome se vaša ideja dopada.
  • uključite se u online grupe gde se okupljaju programeri, dizajneri ili neka druga grupa ljudi za koju smatrate da može da se pridruži vašem timu. Budite prisutni i saznajte ko se čime bavi i da li je neko zainteresovan da se priključi nekom startapu, pa makar i samo povremeno.
  • pričajte svojim prijateljima i poznanicima o svojim idejama. Možda baš oni poznaju nekoga ko razmišlja na sličan način, pa mogu da vas povežu. Nikad ne znate na koga moćete da naletite na ovaj način.

I nemojte biti isključivi, dok tragate, možda pronađete nekog čija će se ideja vama svideti, pa se vi priključite njemu/njoj.